Lounsko - V dubnu 2024 spouští VZP velkou výměnu průkazů pojištěnce. Nový průkaz s platností na dalších 10 let obdrží pojištěnci, kterým v letošním roce vyprší platnost stávajícího průkazu, do svých poštovních schránek, a to nejpozději měsíc před koncem platnosti.
O průkaz proto není nutné žádat, VZP je bude rozesílat automaticky. Celkem se výměna týká 2 739 000 lidí. Datum platnosti průkazu je vyznačeno na jeho přední straně. Nový průkaz pojištěnci obdrží vždy nejméně 30 dní před uplynutím platnosti stávajícího průkazu, a to automaticky do poštovní schránky na adresu aktuálně evidovanou u VZP. V průvodním dopise najdou všechny potřebné informace vysvětlující, jak a kde jej používat. Starý průkaz mohou klienti vrátit na kterékoli pobočce VZP, není to však povinné, znehodnotit ho mohou sami. Zásilka s novým průkazem bude zaslána na adresu, kterou VZP ČR eviduje jako doručovací. U většiny klientů je doručovací adresou jejich adresa trvalého pobytu. Pokud klient v minulosti VZP nahlásil jinou doručovací adresu a přestěhoval se či z jiného důvodu má novou doručovací adresu, měl by co nejdříve splnit svou oznamovací povinnost. O změnu doručovací adresy mohou klienti požádat na pobočkách VZP nebo prostřednictvím Informačního centra. V rámci předchozích hromadných výměn průkazů pojištěnců se VZP setkala s vracením zásilek také kvůli nedostatečnému označení poštovní schránky. Aby mohla být zásilka s průkazem správně doručena, pojištěnci by si měli zkontrolovat, že mají svou poštovní schránku označenu celým svým jménem a příjmením. Pracovníci VZP nebudou pojištěnce předem nijak oslovovat, obcházet nebo kontrolovat například to, kdy jim průkaz končí. Pokud by klienti byli někým v této souvislosti kontaktováni, jde velmi pravděpodobně o podvodné jednání. Pojištěnci, jimž platnost průkazu již skončila (datum je vyznačen na přední straně plastového průkazu) a dosud neobdrželi nový, např. z důvodu neaktuální doručovací adresy, mají možnost požádat o průkaz několika způsoby: online formulářem , na pobočce VZP, nebo prostřednictvím Informačního centra. Pracovníci pojišťovny problém prověří a pomohou s odesláním nového průkazu na aktuální doručovací adresu. Více o tom, k čemu klienty VZP opravňuje průkaz pojištěnce, např. jak postupovat při jeho ztrátě a řadu dalších užitečných informací, naleznete na stránce Průkaz pojištěnce.