Krizi ve stavebnictví pomáhá pískovně na Lounsku překonat intenzivní výstavba dálnic
Foto: České štěrkopísky
Louny

Lounsko - Stavebnictví zažívá těžké časy, na produkci štěrkopísku to však zatím není poznat. Pískovna Velká Černoc na Lounsku za to vděčí stavebnímu boomu v oblasti dopravní infrastruktury. Na jednu stranu registruje výrazný úbytek maloodběratelů, na druhou stranu pokračuje v zásobování výstavby na dálnicích D6 a D7. Pět aktuálně nově budovaných dálničních úseků o délce přes 31 kilometrů pomáhá držet denní objem těžby na vysoké úrovni nad tisíc tun a roční produkci kolem 300 tisíc tun. S ohledem na regionální význam pokračuje pískovna v modernizaci technologií a připravuje výstavbu velké stabilní třídičky a následně i vlastní čističku technické vody.

„Od začátku roku pociťujeme, že jezdí méně menších aut a skoro žádní ‚kárkaři‘. Lidé, kteří staví nebo opravují své domy, se patrně rozhodli investice odložit a podobně zareagovali na krizi i některé samosprávy či menší komerční investoři. Výstavba karlovarské a chomutovské dálnice ale mezitím nabrala nebývalé tempo a vyžaduje velmi vysoké dodávky betonu, písku i kameniva prakticky po celou stavební sezónu. To nám pomáhá udržet produkci na vysokých objemech a nejinak tomu bude i v následujících letech. Už příští rok se má začít stavět dalších více než 30 kilometrů na D6 i D7, takže opírat se o lopaty v pískovně rozhodně nebudeme,“ směje se Martin Šindelář, vedoucí pískovny Velká Černoc ze společnosti České štěrkopísky.

1409dobyvaciprostor1

Dobývací prostor. Foto: České štěrkopísky

Dálnice D6 by se měla do tří let prodloužit o 33 kilometrů, čímž vznikne souvislá čtyřpruhová trasa o délce téměř 80 kilometrů. V roce 2027 se pak počítá s dokončením výstavby zbývajících úseků do Karlových Varů. Podobně nadějný harmonogram má i dostavba dálnice D7. V současnosti se dokončuje druhý z budovaných úseků na Lounsku a do roku 2026 by měl být hotový i poslední středočeský úsek. Pokud vše půjde dobře, řidiči se projedou po dálnici z Prahy až do Chomutova v roce 2028.

Břehule říční 1

Foto: České štěrkopísky

Pískovna Velká Černoc je pro obě dálnice přirozeným dodavatelem díky své poloze – leží mezi nimi v dojezdové vzdálenosti do 10-15 km a má dobré dopravní napojení i na betonárny na Žatecku a Rakovnicku. Protože v oblasti není k dispozici alternativní zdroj zejména hrubého kameniva, pískovna musela na kýžený rozvoj infrastruktury již vloni zareagovat navýšením těžby asi o 20 %.

Těžba štěrkopísku v lokalitě Velká Černoc probíhá na kopci, kde hrozí v případě sucha nedostatek vody. Z tohoto důvodu společnost České štěrkopísky nedávno vybudovala v areálu retenční nádrže a umělý potůček pro zavlažování rostlin a napojení zvěře. Do budoucna chce zainvestovat i do vlastní čističku technické vody, která by umožnila vytvořit uzavřený vodní okruh.

1409vodninadrz1

Vodní nádrž. Foto: České štěrkopísky

Štěrkopísek z pískoven patří vedle stavebního kamene z kamenolomů mezi základní stavební suroviny. Česká geologická služba přitom již několik let varuje před hrozícím nedostatkem těchto materiálů. Z předběžných prognóz vyplývá, že do deseti let skončí více než polovina aktivních ložisek.

1409rekultivace

Lesní rekultivace. Foto: České štěrkopísky

 Na severozápadě Čech přitom bude situace ještě kritičtější. Zatímco v současnosti funguje v Karlovarském kraji sedm a v Ústeckém dvaadvacet pískoven, do nové dekády už vstoupí oba regiony s pouhými třemi.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru