Ilustrační foto
Zajímavosti

ČR - „Rakovina prostaty“ – každoročně si v Česku tuto diagnózu vyslechnou tisíce mužů. Konkrétně v roce 2020 se s ní léčilo 45 tisíc klientů VZP. V posledních deseti letech incidence tohoto onemocnění neustále roste, od roku 2011 o více než třetinu (o 37 %).

Největší česká zdravotní pojišťovna za léčbu tohoto onemocnění jen v loňském roce zaplatila 1,75 miliardy korun. To je bezmála dvojnásobek oproti výdajům o dekádu dříve.

„Karcinom prostaty je tichý zabiják. Přichází bez zjevných symptomů, pacient často dlouho netuší, že je nemocný. Doporučení k důsledné prevenci proto u této diagnózy platí dvojnásob, jen vyšetření odborníků může nemoc včas odhalit. A léčba je samozřejmě nejúčinnější tam, kde se nemoc zachytí včas,“ uvedl Zdeněk Kabátek, ředitel VZP.

“I když čísla z roku 2020 vykazují nižší záchyt karcinomu prostaty oproti předchozím letům, není bohužel žádný důvod k radosti. Spíše naopak. Do celkové statistiky promluvila tehdy nastupující pandemie covid-19, která sebou přinesla řadu omezení a samozřejmě i strach související s preventivními vyšetřeními,“ vysvětluje statistický pokles prof. MUDr. Roman Zachoval, Ph.D., MBA, přednosta Urologické kliniky 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní Thomayerovy nemocnice.

Účinně předcházet rakovině prostaty v podstatě nelze, proto jsou preventivní prohlídky u lékaře velmi důležité. Pokud nedojde k brzkému odhalení a včasné léčbě, mohou se rakovinotvorné buňky šířit z prostaty i do vzdálených částí těla, a to především do lymfatických uzlin a kostí.

Základní diagnostické vyšetření je součástí preventivní prohlídky u praktického lékaře, která se provádí (a z veřejného zdravotního pojištění hradí) jednou za dva roky. V případě podezření na onemocnění prostaty následují další, podrobnější vyšetření, v první řadě z žilní krve, dále např. ultrazvukem, biopsií nebo počítačovou tomografií. Také všechna tato indikovaná vyšetření jsou hrazena z veřejného zdravotního pojištění.

Zvyšující se trend diagnostikovaných onemocnění je dán mj. tím, že moderní metody dokáží odhalit větší množství nádorů, než tomu bývalo dříve. Mnoho mužů však na preventivní prohlídky nedochází, ať ze strachu či kvůli podcenění situace.

Podle odborníků muži prevenci zanedbávají. Povědomí o tomto onemocnění se snaží zvýšit pravidelná listopadová osvětová akce Movember. Jejím organizátorem v České republice je Nadační fond Muži proti rakovině.

”Movember je každoroční osvětová kampaň upozorňující na nebezpečí rakoviny varlat, prostaty a psychické problémy s tím spojené. Princip je velmi jednoduchý. Každý muž, který si nechá během listopadu narůst knír, pomáhá ve svém okolí šířit důležitou zdravotní osvětu,” vysvětluje Jirka Hofreitr, koordinátor Nadačního fondu Muži proti rakovině.

Netradiční osvětová akce vznikla původně jako recese několika australských surfařů, kteří se na začátku nového tisíciletí rozhodli vrátit do módy knír. Záhy však získala potřebný charitativní podtext a spontánně se rozšířila po celém světě. Název Movember je složeninou anglických slov Moustache (knír) a November (listopad). Zapojit se může každý bez ohledu na věk či pohlaví. I proto se k Movemberu pravidelně připojují ženy, jež v osvětové akci sehrávají velmi důležitou roli. Nezřídka jsou velmi kreativní v nacházení netradičních forem fundraisingu, který je s celou akcí spojený. Vybrané prostředky v ČR jsou využívány na výzkum, osvětové kampaně a nákup přístrojového vybavení urologických pracovišť prostřednictvím Nadačního fondu Muži proti rakovině, který je držitelem licence na území České republiky. Další informace o osvětové kampani jsou k dispozici na stránce www.movember.com.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru