Žatec - Méně žateckých občanů, ale více českých turistů než v roce 2016 evidovalo v roce 2017 Turistické informační centrum (TIC) Žatec na zdejší radnici. Celková návštěvnost TIC klesla v roce 2017 na 8336 lidí (2016: 906), což ale způsobil hlavně pokles návštěv občanů města (2017: 1733; 2016: 2926).
Naopak se meziročně zvýšil počet českých turistů, a to o 1512 lidí (2017: 6406; 2016: 4894). Zbytek návštěvníků tvořili zahraniční turisté.
„Turisté se ptají hlavně na to, co bychom jim doporučili vidět a navštívit, ptají se, kde se nají. Kupují si různé upomínkové předměty, zejména magnetky, Češi mají hlavně zájem o turistické známky a vizitky. Velký zájem je samozřejmě o mapy, hlavně cyklistické, turisté oceňují tištěného průvodce po našich prohlídkových okruzích městem,“ popsala zájem návštěvníků vedoucí TIC Žatec Sabina Řezáčová. Cykloturistům pracovníci TIC Žatec doporučují zejména návštěvy nedalekých zámků na Stekníku a v Krásném Dvoře.
Z informačního centra se chodí také na prohlídku nedaleké synagogy nebo na vyhlídku z věže. „Turisté se pochopitelně hodně zajímají o chmelařskou historii Žatce, i v souvislosti s UNESCO. Z věže jim můžeme ukázat chmelařské objekty s množstvím komínů,“ řekl další pracovník infocentra Petr Vaněk.
Se zahraničními návštěvníky se zaměstnanci TIC Žatec domluví německy, anglicky a španělsky, což je velká výhoda infocentra. A to i v souvislosti s tím, že loni do TIC přišli návštěvníci 16 zemí. „Nejméně obvyklá byla asi trojice Brazilců. Ti jeli s karavanem svou tour po Evropě, od nás se chystali do Českého Krumlova,“ řekl Petr Vaněk. Nejvíce cizinců pochopitelně do Žatce jezdí ze sousedního Německa. „Zajímavé je, že dost z nich u nás hledá místa, kde bydleli jejich předci. Takže jim ve spolupráci s matrikou hledáme údaje ze starých zápisů, na mapě pak ukazujeme ulice a domy, kde žili,“ dodala Sabina Řezáčová.
Přestože meziroční nárůst turistů o Žatec lze těžko jednoznačně vysvětlit, je velmi pravděpodobné, že souvisí i s kandidaturou města chmele do UNESCO a zvýšenou propagací. „Loni jsme dělali cílenou inzerci v celostátních médiích v souvislosti s Chrámem Chmele a Piva i dalšími chmelařskými památkami,“ potvrdila Sabina Řezáčová.