Ilustrační snímek. Foto: Pixabay / CC0
Louny

ČR - Češi letos za Velikonoce, konkrétně za pohoštění a koledu, utratí v průměru zhruba 3200 korun, což je o přibližně 180 korun více než loni. Vyplývá to z aktualizovaných výsledků průzkumu online supermarketu Košík.cz.

Oproti loňsku, kdy za Velikonoce dali průměrně 3020 korun na domácnost, to značí navýšení výdajů o necelých šest procent. Takové navýšení překonává aktuální, únorovou meziroční inflaci, čítající 2,7 procenta, o zhruba 3,3 procentního bodu. Meziroční inflace v oblasti potravin v únoru činila 4,4 procenta. To znamená, že stojí z vetší části za letošním nárůstem objemu velikonočních nákupů, z menší části je pak za nárůstem meziročně větší nakupované množství. Lidé by se měli dopřát bohatší Velikonoce zejména kvůli pokračujícímu růstu reálných mezd a zlepšujícímu se spotřebitelskému sentimentu.

Velikonoce však slaví jen zhruba dvě třetiny tuzemských domácností. Domácností je v Česku zhruba 4,8 milionu. Při předpokladu dostatečné reprezentativnosti zmíněného průzkumu společnosti Košík.cz to tedy znamená, že za letošní Velikonoce tuzemské domácnosti utratí v souhrnu 10,1 miliardy korun, o zhruba půl miliardy korun více než loni. Velikonoce tak z hlediska obchodníků představují třetí nejvýznačnější svátek, resp. příležitost k svátečnímu navýšení tržeb. Za Vánoce Češi utrácí kolem 65 miliard korun, za Silvestra a novoroční oslavy pak přes patnáct miliard.

Letošní Velikonoce však, co se týče jejich charakteristických potravin a ingrediencí, budou citelně dražší než ty loňské. „Velikonoční košík" potravin, hojně konzumovaných právě o velikonočních svátcích, ať už přímo či coby ingredience, totiž oproti loňsku citelně zdražil. A to o takřka šestnáct procent (viz tabulka níže). Přitom o loňských Velikonocích Češi naopak registrovali poměrně výrazné zlevnění „velikonočního košíku", a sice o bezmála třináct procent.

„Velikonoční košík" zahrnuje kilogram mouky, litr mléka, deset vajec, kostku másla, kilogram cukru a půllitr piva. Zatímco loni tento košík vyšel na lehce přes 184 korun, letos již jen na nějakých 213,50 Kč. To je nejvíce v historii.

Jenže úplnější obrázek získáme teprve poměřením ceny „velikonočního košíku" s průměrnou měsíční mzdou, a to hrubou, ale ještě lépe čistou. Za čistou průměrnou měsíční mzdu si letos člověk v Česku nakoupí 181 zmíněných „velikonočních košíků", což je jeden z nejnižších údajů za poslední léta. Letošní „velikonoční košík" je tak po přepočtu na čistou mzdu dražší než v letech 2024, 2022, 2021, 2020 nebo 2019.

Avšak například v letech 2017 nebo 2018, což jsou léta, na něž dnes mnozí vzpomínají jako na léta stabilních cen a prosperity, bylo možné za průměrnou čistou mzdu pořídit 161 „velikonočních košíků", tedy o dvacet košíků méně než letos.

V porovnání s roky 2017 či 2018 totiž došlo nejen k nárůstu hrubé měsíční mzdy jako takové, ale díky takzvanému zrušení superhrubé mzdy, platnému od roku 2021, se také mzda zdaňuje méně, což pomáhá navýšit její čisté vyjádření. I když tak potraviny „velikonočního košíku" jsou čistě nominálně nejdražší v historii, Češi si jich zkrátka mohou i přesto pořídit více než třeba roku 2023 nebo než v letech 2017 či 2018 (v tabulce níže je efekt zrušení superhrubé mzdy patrný v úrovni čisté mzdy let 2022, 2023, 2024 a 2025). Čistá mzda totiž roste rychleji, než jak rostou ceny daných potravin. V roce 2018 sice jeden „velikonoční košík" vyšel o takřka 66 korun levněji, jenže i tak si jich Češi za průměrnou čistou mzdu mohli dovolit jen o oněch dvacet košíků méně než letos.

Napsal Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank

 

0104tabulka c2b99

 
REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru