Panenský Týnec – Ředitelství silnic a dálnic začalo v pátek stavět úsek dálnice D7 z Kutrovic do Panenského Týnce ve Středočeském kraji. Práce na 6,8 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 1,3 miliardy Kč bez DPH, potrvají dva a půl roku.
Hlavním cílem je přestavět části silnice I/7 na dálnici se čtyřmi pruhy. Tento týden začne ŘSD stavět i poslední chybějící středočeský úsek D7 mezi Knovízí a Slaným.
„Silnice I/7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací Lounska, Mostecka a Chomutovska, u Kutrovic po ní denně projede až 16 000 aut, z toho čtvrtina kamionů. Dostavbou dálnice D7 zlepšíme spojení na Německo a zkvalitníme dopravní obslužnost průmyslových zón. Míříme k tomu, aby celá D7, jež propojí Prahu s Chomutovem, byla hotová do pěti let. Urychlenou dostavbou této důležité dopravní tepny doháníme další z dluhů minulosti,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nový dálniční úsek vznikne rozšířením silnice I/7, která bude fungovat jako levá část dálnice. Ve směru od Prahy naváže stavba na 3,3 kilometru dlouhou část D7 od Slaného do Kutrovic, kterou začalo ŘSD stavět v říjnu. Na hranicích Středočeského a Ústeckého kraje se pak nový úsek D7 napojí na obchvat Panenského Týnce, po němž se jezdí od roku 2021. Součástí stavby bude sedm mostů, z toho tři nové přímo na dálnici, dále mimoúrovňová křižovatka Hořešovice a dvě protihlukové stěny dohromady dlouhé téměř dva kilometry.
„Příští týden začneme stavět poslední chybějící středočeský úsek D7, a to 6,6 kilometru dlouhou část dálnice mezi Knovízí a Slaným. Tím plníme náš slib, že do konce letošního roku zahájíme realizaci všech středočeských úseků dálnice D7. Obchvat Slaného – stejně jako dnes zahajovanou stavbu – rozšíříme na čtyři pruhy a chceme ho dokončit také v roce 2027. Pak už bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice. V roce 2026 máme v plánu na D7 v Ústeckém kraji začít rozšiřovat obchvat Postoloprt, už příští rok bychom chtěli získat stavební povolení,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Úsek z Kutrovic do Panenského Týnce už prozkoumali archeologové. Odkryli pravěké jámy, hroby kultury se šňůrovou keramikou, pohřebiště ze starší doby bronzové, hrob s bronzovou dýkou, jehlicemi i jantarovými korálky. Našly se i kostěné hřebeny s bronzovými nýty, v trase dálnice byly i germánská sídliště, keramika z doby římské, mohyly či raně středověké objekty.
Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Cílem je, aby byla hotová do roku 2029. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 je důležitá nejen jako tah pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou. Poblíž D7 jsou průmyslové zóny, kde pracují tisíce lidí.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 324,1 kilometrů nových staveb. Jedná se o 257,5 km dálnic a 66,6 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 104,5 km dálnic a silnic I. třídy.
D7 Kutrovice – Panenský Týnec
Hlavní trasa
Délka: 6 764 m
Počet stavebních objektů: 87
Zhotovitel: MI Roads a.s., COLAS CZ, a.s., Doprastav, a.s. a Duna Aszfalt
Cena stavby dle smlouvy: 1 319 404 038 Kč bez DPH
Zahájení realizace: 12/2024
Zprovoznění: 6/2027
Délka stavby do zprovoznění: 29 měsíců