Nehoda z tohoto týdne u Málkova na Chomutovsku. Střetla se dodávka a kamion. Foto: Policie ČR
Louny

Ústí nad Labem – Přesto, že Ústecký kraj nepatří mezi největší kraje v rámci České republiky, pohybuje se vysoko ve statistikách absolutního počtu nehod. S průměrně 9 327 nehodami ročně se umístil na nelichotivém třetím místě za Prahou (1. místo, průměrně 19 035 nehod ročně) a Středočeským krajem (2. místo s průměrně 13 052 nehodami ročně). Hlavní příčinou je přitom skutečnost, že řidič se dostatečně nevěnoval řízení vozidla. Největší podíl na příčinách dopravních nehod v Ústeckém kraji – 55,6 % – má nesprávný způsob jízdy na straně řidičů – to znamená, jak se pohybují po tamních komunikacích. Následuje vysoká rychlost, která je příčinou 15,41 % způsobených nehod.

 Nelichotivé statistiky pak ještě více vyniknou při přepočtu nehod na počet obyvatel, kdy je Ústecký kraj s 2 284 nehodami na 100 tisíc obyvatel za poslední dva roky nejhorší v rámci celé České republiky (následovaný Prahou a dalším krajem na severu Čech – Libereckým krajem). Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu, pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v ČR.

„Při přepočtu nehod na rozlohu kraje je Ústecký kraj mezi jednotlivými kraji třetí nejhorší v rámci celé ČR (po Praze a Moravskoslezském kraji), a to s 348 nehodami na 100 km2 během posledních let. Při přepočtu na délku silniční sítě je v mezikrajském srovnání Ústecký kraj na čtvrtém nejhorším místě za Prahou, Moravskoslezským a Zlínským krajem, a to se 438 nehodami na 100 km silniční sítě,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Počtu nehod jednoznačně dominuje okres Ústí nad Labem

Z hlediska celkového počtu nehod v Ústeckém kraji podle dlouhodobého měření od roku 2010 do konce roku 2023 došlo k největšímu počtu karambolů v okrese Ústí nad Labem (celkem 25 904 nehod). S poměrně velkým odstupem následuje okres Chomutov (18 993 nehod) a dále pak okresy Teplice (18 446 nehod), Litoměřice (18 419 nehod), Děčín (17 952 nehod), Louny (16 446 nehod) a okres Most (14 442 nehod).

Pramen: Portál nehod

„Riziková místa lze postupně eliminovat díky dopravním opatřením, která vycházejí z dat na webu www.portalnehod.cz. Obce si tak mohou plánovat úpravy úseků s častým výskytem nehod či dopravních problémů. Později lze díky našim datům rovněž vyhodnotit účinnost dopravní úpravy v nehodovém úseku,“ upozorňuje Marek Sibal, datový analytik společnosti DataFriends, která stojí za Portálem nehod.

Týká se to i desítky nejrizikovějších lokalit

V Ústeckém kraji bylo identifikováno deset rizikových míst na silnicích podle dat za posledních pět let, která vykazují nejvyšší počet dopravních nehod a zranění:

V krajském městě Ústí nad Labem se jedním z těchto míst stala světelná křižovatka ulic Předmostí a Přístavní, která zaznamenala 68 nehod s 24 zraněnými. Nejčastější příčinou zde bývá nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.

V okrese Děčín na silnici I/9 v oblasti Stožeckého sedla bylo za posledních pět let evidováno 48 nehod a 16 zraněných. Hlavním faktorem zde bývá nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Riziková je také mimoúrovňová křižovatka dálnice D8 a silnice II/247 u obce Lukavec u Lovosic v okrese Litoměřice, kde bylo zaznamenáno 41 nehod se 17 zraněními, nejčastěji způsobených nedostatečnou pozorností řidiče.

Na silnici I/15 u obce Libčeves ve směru na Želkovice v okrese Louny došlo k 37 nehodám, z nichž 10 mělo za následek zranění. Příčinou bývá nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Dalším rizikovým úsekem je silnice II/266 u města Šluknov v okrese Děčín, kde bylo zaznamenáno 34 nehod s 11 zraněními. Většina nehod zde není zaviněna řidičem.

V okrese Teplice je problematická světelná křižovatka ulic Masarykova a U Vlastního krbu poblíž restaurace McDonald's, kde bylo zaznamenáno 32 nehod a 13 zranění. Často se zde objevuje příčina v podobě nedání přednosti chodci na přechodu.

Na silnici III/25124 u obce Údlice v okrese Chomutov bylo evidováno 31 nehod s 12 zraněními. Příčinou jsou zde často srážky se zvěří nebo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Křižovatka v ulici Masarykova u hotelu Clarion v Ústí nad Labem byla místem 19 nehod s 9 zraněními. Příčinou je zde většinou nedání přednosti podle příkazu „Dej přednost v jízdě“.

V okrese Most je problematický úsek silnice I/15 u obce Obrnice, kde došlo k 19 nehodám s 13 zraněními. Zdejší nehody jsou často nezaviněné řidičem.

Na lesním úseku silnice I/9 u osady Lesné u Jiřetína pod Jedlovou v okrese Děčín bylo evidováno 19 nehod s 12 zraněními. Nejčastější příčinou je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Z analýzy vyplývá, že mezi hlavní příčiny dopravních nehod v těchto rizikových úsecích patří nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a nedání přednosti.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru