Animace Ondřeje Brýny se objevují například v hudebních klipech. Foto: Jiří Hub
Louny

Kadaň – V Galerii Josefa Lieslera je k vidění nová výstava – je hravá, poetická a zachycuje nevšedně každodenní všednosti. Přijměte pozvání do těchto výstavních prostor, nebudete litovat. 

„Odmalička jsme všude chodili s pastelkami,“ odpověděla mi na otázku maminka mladého umělce Ondřeje Brýny, jak se jim podařilo rozvíjet jeho talent. „Cestu si našel sám. Chtěl chodit na výtvarný kroužek, tak chodil. Chtěl navštěvovat dramatický kroužek, tak jsme mu to s manželem umožnili.”

Mladý umělec Ondřej Brýna studuje na Filmové fakultě múzických umění. Foto: Jiří Hub

Od dětských let ho to táhlo také k divadlu. Když rodiče naslouchají dětem a nebrání v rozvíjení přirozeného talentu, může to dopadnout třeba i tak, že v devatenácti letech studujete na Filmové fakultě múzických umění, pohání vás neviditelná síla kreativity a vystavujete svá díla, protože potřeba neustále tvořit Vám koluje v žilách. 

Procházka po myšlenkových mapách jednoho mladého umělce – to je nová výstava v Galerii Josefa Lieslera, která se jmenuje Mezi-fáze. Plzeňský výtvarník Ondřej Brýna tu vystavuje unikátní instalace, ze kterých pak vznikají videoklipy, krátké filmy a scénografie. Na výstavě může divák vidět také spoustu skic, výtvarných návrhů, fotografií a ukázek postupů tvorby animovaných loutkových filmů. Výstava je chytře uspořádána tak, že se divák nejdříve seznámí s procesem tvorby, aby pak na samém závěru mohl vidět konečný výsledek v podobě krátkých videí. 

Foto: Jiří Hub

Seznámit se tak můžete s představiteli z videoklipu písničkáře Pokáče, který si Ondřeje a jeho dva kolegy Silvii Radovou a Antonína Choda vybral na základě jejich školních prací. Tvorba videoklipu Kouření je hnusný zvyk trvala přes půl roku a celkem se v něm objevilo 23 postav a 10 prostředí.  

Krátký poetický film Měsíc je zase vytvořený formou kreslené animace, se kterou se autor poprvé setkal s nástupem na Filmovou fakultu múzických umění, kde je v současné době studentem katedry animovaného filmu. V poetickém příběhu si každý může najít odpověď na otázku: Co se stane, když se měsíc zasekne o strom? I když sám autor tvrdí, že se v kreslené animaci necítí přirozeně, pro projekty, jako právě Měsíc nebo následné videoprojekce pro baletní inscenaci Malý princ plzeňského baletu, se hodila výborně. Představení Divadla Josefa Kajetána Tyla sám hodnotí jako jedno z nejkrásnějších a nejniternějších, na kterém kdy pracoval.

První zkušenost umělce s loutkovou animací můžeme obdivovat v animovaném videoklipu plzeňské skupiny Garyho Hausbót nazvaný Roboti. Náročný proces tvorby trval celý rok a autor do něj promítl pro něho velmi důležité téma svobody ve smyslu otevřené mysli, kreativity a imaginace. Svobodně videoklip tvořil, učil se na něm mnoho nových věcí a celý proces si maximálně užíval. 

Hlavní inspirací pro klauzurní práci z animace v roce 2021 byly filmy slavného českého animátora a představitele surrealismu Jana Švankmajera nebo amerického režiséra Tima Burtona. Film Don´t lose your pencil je odpovědí na zdánlivě jednoduchou otázku, co se stane, když vám vaše tužka spadne na zem? Pokus animovat vlastní ruku a starožitné předměty technikou stop motion se pro ilustraci každodennosti, obyčejnosti a poetiky všedního dne hodil výborně a autor z něho dokázal vytěžit maximum. Ukazuje tak krásu ve věcech kolem nás, kde bychom jí možná nikdy nehledali. 

Pokud si chcete pořádně vychutnat všechny instalace a prohlédnout videoklipy, přijďte na výstavu. Odměnou Vám bude zážitek, který vás zahřeje u srdce a vyčaruje úsměv na rtech.

Foto: Jiří Hub

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru