Ilustrační foto
Louny

ČR - O kolik musí v rámci Green Dealu, jehož českou verzi nyní schvaluje vláda, zdražit pohonné hmoty, aby byly plněny emisní cíle? Výzkumníci odpovídají, že o 12 až 13,50 Kč/l.

Konkrétněji.

Tým výzkumníků z Potsdamského institutu pro výzkum otázek klimatu ve studii na dané téma, financované německou vládou, uvádí (zde: https://lnkd.in/ezWuEDPn), že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2.

Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů (zde https://lnkd.in/eqtJAV3z). To je po přepočtu do korun dle dnešního kursu oněch 13,50 Kč/l v případě benzínu a 12 Kč/l v případě nafty.

To je normální vědecký závěr. A jasně by jej lidem měla sdělovat i česká vláda, když tedy nyní příslušnou legislativu schvaluje.

Samozřejmě, existuje možnost zastropování cen a jejich dotování či jiného doplnění mechanismu povolenek na pohonné hmoty, která zajistí, že cenový šok pro konečné zákazníky nebude tak palčivý.

Ale opět: bez uvedeného zdražení benzínu či nafty prostě podle odborníků nebudou plněny klimatické cíle. Politici by tedy měli lidem otevřeně říkat, že buď Česko nebude plnit klimatické cíle, k nimž se zavázalo, nebo prostě pohonné hmoty musí dramaticky zdražit. To je Green Deal.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru