Výstava s názvem Konvergence je v galerii k vidění do 7. dubna. Foto: Jiří Hub
Louny

Kadaň – Galerie Josefa Lieslera v Kadani nabízí aktuálně výstavu malíře Šimona Kučery s názvem Konvergence. Co jeho dílo představuje, přiblížila Karolína Odlasová.

Před mnoha a mnoha lety, tuším, že to bylo tak v roce 2008, jsem byla na unikátní výstavě krále op-artu, maďarského rodáka Victora Vasarelyho. Do dnešních dní je to jedna z výstav, na kterou jsem si tenkrát dojela až do Muzea moderního umění v Olomouci, a která se v mém žebříčku stále drží na pomyslném vrcholu nejlepších kurátorských počinů vůbec. Vasarely byl jedním z hlavních představitelů směru, který na základě geometrických abstrakcí vytvářel dojem optických iluzí. Jeho malby tak budily silně plastický dojem, a když si uvědomíme, že svá vrcholná díla tvořil v šedesátých letech minulého století, kdy slovo “digitální” neexistovalo, žasneme nad jeho pokrokovým odkazem doteď. 

A co má šestnáct let stará výstava v Olomouci společného s výstavou Konvergence Šimona Kučery? Tento slovenský malíř, absolvent Akademie výtvarných umění a designu v Bratislavě, se jako Vasarely zaměřuje nejen na kompozici, barvu a tvar, ale hlavně na optickou iluzi. Jeho abstraktní malby, které sám označuje jako “virtusféry”, nutí diváka na cestě galerií zastavit a doslova se stát součástí dynamického propojení klasického malířství s všudypřítomnou digitální realitou. Harmonické tóny, které jsou výsledkem spojení, nenápadně stírají hranice tradiční a “digitální” epochy a díky tzv. pixelové skladbě malířského zpracování navozuje u diváka příjemný, až meditativní pocit optické iluze. 

Výstavu kurátorsky vedla galeristka Lucie Filipová a podařilo se jí citlivě spojit soubor pláten, která Kučera vytvořil mezi lety 2021–2024. Kontemplativní charakter se nese celým výstavním prostorem, který jemně dokresluje rozdělením maleb na mozaiky, vlny a bubliny. 

Důležitým aspektem tvorby je atypický tvar pláten, která napíná na speciálně vyrobené dřevěné rámy, což ještě znásobuje celkovou dynamiku maleb a působí tak na diváka prostorovým a plastickým dojmem. 

Výraznou stopu na tvorbě Šimona Kučery zanechal jeho profesor z Akademie výtvarných umění Ivan Csudai. Jejich vzájemnou souhru a oboustrannou inspiraci můžeme na výstavě vidět například v dílech nazvaných S nebo Bubble, kdy byl pastelový geometrický základ Kučerových děl “dozdoben” Csudaiovým typickým vizuálním rukopisem.

Teprve osmadvacetiletý umělec se již nyní díky své píli a odhodlání řadí k nadějným tvářím současné mladé slovenské malby. Klasickou abstraktní malbu se mu podařilo překlopit do současného vizuálního jazyka a jeho osobitá kombinace barev, tvarů, kompozice, a hlavně již zmiňované optické iluze, promlouvají k divákovi neotřelým, avšak srozumitelným jazykem. 

Výstavu tohoto velmi nadějného mladého umělce si v Galerii Josefa Lieslera v Kadani můžete prohlédnout až do 7. dubna 2024.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru