Ilustrační foto: CC0
Louny

Žatec - Významné historické sídlo, královské město, to byl ve středověku Žatec. Později šlo o krajské či okresní město, ale vždy bohaté. Připomínky slavné historie se v Žatci podařilo zachovat i díky tomu, že město je od 60. let pod památkovou ochranou. A nyní na své bohatství může navazovat.
 

Zápis na Seznam světového dědictví UNESCO, kam se Žatec dostal díky svému unikátnímu dědictví v podobě chmelařské krajiny i balíren, sušáren a skladů ve městě, dává městu novou velkou šanci na další rozvoj a rozkvět. „Je to velké ocenění, něco jako kulturní michelinská hvězda. A také je to velká příležitost pro město,“ řekl starosta Žatce Radim Laibl.

Jak bude Žatec s touto příležitostí pracovat?

Máme zpracovaný nějaký plán, jak postupovat dál. Jak naplňovat věci, ke kterým jsme se zavázali v nominační dokumentaci. Chceme postupně dělat další kroky tak, aby to tím oceněním neskončilo. Pochopitelně s tím souvisí hodně věcí, které bez pomoci občanů a podnikatelů nezvládneme. Třeba zajištění dostatečných služeb pro turisty.

Můžeme to popsat konkrétněji? Co například se může rozvíjet?

Je to příležitost pro rozvoj cestovního ruchu, pro podnikatelskou novou generaci, ale může to zlepšit i podmínky pro stávající podnikatele. Víme, že některé cestovní agentury se zaměřují jen na lokality, které jsou v UNESCO, a tam směřují turisty. Pro město to třeba přinese snadnější přístup k některým dotačním titulům.

Předpokládám, že další z těch přínosů se týká i mládeže a vzdělanosti?

Určitě to nabízí možnost rozvoje vzdělanosti. Příliv turistů znamená možnost pro mladší generace s nimi komunikovat víc, než to bylo možné dřív. Jazykové znalosti jsou nutné. Ale také je to příležitost dětem dostat pod kůži hrdost k Žatci. Protože jednou z podmínek UNESCO bylo, abychom naše dědictví dávali do vzdělávacích programů v mateřských či základních školách. V důsledku, když pak děti někam přijedou, aby na otázku, odkud jsou, odpověděly, že ze Žatce, města chmele. Protože to k sobě patří, je to značka.

Jedním z konkrétních nedostatků města, které se řeší i v souvislosti s očekávaným nárůstem turistů, je parkování. Co v této oblasti Žatec bude dělat?

Parkování nás trápilo předtím, trápí nás i teď, když jsme v UNESCO. Máme vytipovaných asi deset míst, kde můžeme parkoviště vybudovat nebo plochy pro parkování rozšířit. Teď budeme analyzovat, jaké studie posuneme dál do projektových dokumentací. Ministerstvo kultury a památkáři chtějí zachovat ráz města, které tu vždy bylo. To musíme respektovat, i díky tomu jsme se dostali na Seznam světového dědictví. Vždycky je to něco za něco.

Parkování je typický příklad rozvoje, který poslouží jak turistům, tak místním. Jsou to věci, které by se měly rozvíjet, protože slouží všem. A to je jedno z poselství zápisu na Seznam světového dědictví, že město je tu pro všechny.

Už jsem to říkal nejednou, pro vedení města musí být Žatečané vždy na prvním místě. Ale turismus musíme také podporovat, protože si díky němu můžeme všichni přilepšit. Přináší něco navíc pro samosprávu, podnikatele, občany. Město má další dotační příležitosti, podnikatelé mají větší obrat, občané z toho vytěží parkovací plochy, kterou budou moci využívat nejen turisté, ale i oni. Je to příležitost a výhra pro všechny.

Parkování je příklad veřejné služby, kde město může rozvoji cestovního ruchu pomoci. Ale stravování, ubytování, to jsou obory, které mají rozvíjet podnikatelé. Může město nějak pomoci podnikatelům? Nějakými dotacemi, podporou?

Už funguje podpora majitelů nemovitostí, aby vypadaly hezky. Nově se bavíme o vytvoření dalšího dotačního titulu na podporu podnikání v historickém centru. Třeba na podporu nových i stávajících provozoven, například v tomu duchu, aby měly otevřeny i v neděli a sloužily i turistům i místním, kteří jdou na procházku. Chceme jim přispět, aby služby lidem o víkendech byly širší. S podnikateli v gastronomii a ubytovacích službách plánujeme setkání, chceme se bavit o tom, jak spolu lépe komunikovat. Z toho by mělo vyplynout, jak my můžeme pomoci jim a jak oni nám. Nemůžeme pomáhat třeba s vnitřním vybavením, ale můžeme zkrášlit prostor kolem nemovitosti, zkusit vylepšit parkování. Aby se tu turisté střídali a nikdo tu nenechával auto na náměstí od rána do večera.

Komunikace města s veřejností se tedy bude dál rozvíjet?

Chceme, aby občané znali kroky, které město chystá. A i když s nimi třeba nebudou souhlasit, tak aby je pochopili. Je to stejné, jako jsme se už čtyřikrát setkali s majiteli nemovitostí v centru, aby věděli, co chystáme kolem parkování. Nechceme aby tu byly dvě oddělené skupiny, radnice na jedné straně a občané na druhé.

Tomáš Kassal

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru