Žiželice - Na stavbě “I/27 Žiželice,obchvat” byly 8. dubna dokončeny sondy pro geotechnický monitoring. Na Twitteru o tom informuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Na základě jeho výsledků bude navrženo finální technické řešení mostu zejména v zakládání mostu. Stavba je realizována v režimu D&B a zprovoznění je plánováno do konce roku 2025,“ píše ŘSD na Twitteru.
Na místě bylo 73 vrtů, dohromady měly zhruba dva kilometry.
Stavba začne v dubnu 2024 za plné uzavírky a potrvá více než rok. Celková cena je bezmála 783 milionů korun. Nákladní doprava bude odkláněná ve směru na Louny a Chomutov. Osobní auta budou moci jezdit možná už přes Staňkovice.
Most, který je ve fázi projektové přípravy, má být dlouhý 360 metrů a tyčit by se měl nad úrovní potoka Hutná do výšky 24 až 30 metrů. Odchýlení dopravy od Žiželic, zejména té nákladní, bude mít pozitivní dopad na obyvatele, přeložka podstatně zmenší vliv hluku a exhalací i vliv vibrací na okolní objekty.
Tato stavba je unikátní tím, že nebyla zahájena klasicky zemními pracemi, ale zhotovitel nejdříve provedl geotechnický průzkum včetně monitoringu a budují se přístupové cesty. Na základě získaných údajů a dat se poté vypracuje projektová dokumentace. Až poté budou následovat samotné stavební práce.
Navržený obchvat Žiželic v délce téměř tří kilometrů má za cíl odvést tranzitní dopravu mimo obec, zlepšit jízdní parametry na silnici, a tím zajistit větší bezpečnost a plynulost silničního provozu. Mezi specifika stavby patří například, že si obchvat a přemostění nevyžádá žádné demolice, přeložka respektuje původní trasu silnice a vyrovnává řadu stávajících protisměrných zatáček. Ve stoupání od Žatce pak dojde k navýšení počtu jízdních pruhů. Komunikace prochází geologicky obtížným územím se svahovými sesuvy, čímž jsou kladeny zvýšené nároky na návrh i realizaci mostu.