Lounsko - Zima je v plném proudu a mnoho řidičů se na silnicích stále potýká se změnou klimatických podmínek a díky tomu i se změnou stavu pozemní komunikace. Podle zákona jsou všichni řidiči povinni kvůli své vlastní bezpečnosti, ale i kvůli bezpečnosti ostatních, přizpůsobit jízdu všem těmto podmínkám. Policie proto radí, co je dobré vědět a na co si dát v zimě pozor.
CO JE DOBRÉ SI PŘIPOMENOUT:
Minimální hloubka dezénu hlavních dezénových pneumatik
Již od 1.11. platí zákonem stanovená povinnost použít zimní pneumatiky. Málokdo si však hlídá dostatečnou hloubku, která je u automobilů do 3500 kg minimálně 4mm. U vozidel nad 3500 kg musí být na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem síly minimálně 6 mm. Nižší nebo i minimální či dokonce žádné vzorky mohou při brždění značně prodloužit brzdnou dráhu, a proto je vhodné stav pneumatik průběžně kontrolovat.
Co dále kontrolovat, abychom se vyhnuli případným problémům
● Kapaliny vozidla – Používejte nemrznoucí směs do ostřikovačů (alespoň do -20 °C). Zkontrolujte chladicí kapalinu, motorový olej a brzdovou kapalinu.
● Akumulátor – Kontrola akumulátoru a funkčnosti dobíjení v servisu, včetně plného dobití akumulátoru.
● Karoserie – Chraňte karoserii před solí a ledem, před zimou vozidlo navoskujte.
● Výhled z vozidla – Odmaštění skla zevnitř vozu zamezuje mlžení okna uvnitř.
● Klimatizace – Pomáhá s odmlžením vnitřních skel.
● Viditelnost – Seřízení světlometů a jejich očištění.
● Výbava – Řetězy, škrabka, košťátko, rozmražovač zámku…
Viditelnost vozidla
● Potkávací světla – Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno. Za snížené viditelnosti vždy obrysová a potkávací nebo dálková světla.
POZOR! Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče v protisměru.
● Dálková světla – Mohou být rozsvícena za snížené viditelnosti, pak nahrazují potkávací světla.
POZOR! Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích.
● Přední mlhovka – Můžeme použít za mlhy, sněžení nebo hustého deště.
● Zadní mlhovka – Musíme použít za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Mlhová světla se používají i ve městě a v kolonách. Je jen na slušnosti a taktu řidiče, který musí zvážit, zda světla použít v koloně či nikoli. Pokud totiž stojíme v koloně a za námi stojí další vozidlo, není třeba ho na naši přítomnost upozorňovat mlhovými světly, neboť o nás již ví. Naše zadní mlhové světlo by ho tak naopak mohlo oslňovat.
Očištění vozidla
Sněhovou pokrývku je nezbytné očistit i z přední kapoty, střechy a zadní části vozidla. Námraza nebo sníh nesmí zabraňovat výhledu z místa řidiče vpřed, vzad ani do stran. Rovněž nesmí být na vozidle ani nákladu led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu.