Most -Správa železnic představila na dalším jednání se zástupci Mostu a Loun přípravu úseku vysokorychlostní železnice VRT Poohří. Zúčastněné strany se dohodly na vzájemné spolupráci a výměně informací o přípravě projektu.
Správa železnic připravuje vysokorychlostní trať (VRT) Poohří jako odbočnou z hlavního ramene Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Vycházet bude z úseku VRT Podřipsko, který spojí hlavní město s Lovosicemi. Nová trať výrazně zkrátí jízdní doby mezi Prahou a severozápadními Čechy. Cestující by po dokončení VRT Podřipsko a Poohří měli ve vlaku z Prahy do Mostu strávit zhruba 40 minut. Nyní trvá cesta zhruba dvě hodiny. Maximální rychlost bude 250 kilometrů v hodině.
Nové železnice budou impulsem k celospolečenskému rozvoji regionu. Mohou například přitáhnout nové investory, kteří vytvoří další pracovní příležitosti. Ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík odkazuje na zahraniční zkušenosti: „VRT ve Velké Británii, Francii nebo také v Rakousku pomohly zásadně zvýšit konkurenceschopnost tamních regionů. Mostecko bude mít díky dobré dostupnosti hlavního města významný potenciál v mnoha oblastech.“ Díky propojením železničních sítí budou moci vysokorychlostní vlaky obsluhovat také Karlovarsko, které bude rovněž čerpat benefity z provozu rychlých spojů.
Správa železnic při přípravě VRT naplňuje úkoly vyplývající z vládního Programu rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR. Všechny kroky tak směřuje k samotné realizaci sítě vysokorychlostních železnic. Klíčovými partnery přípravy jsou právě samosprávy. Zástupci Správy železnic, statutárního města Most a města Louny na svém posledním jednání navázali spolupráci v oblasti zprostředkování informací. Města tak budou moci při komunikaci s okolními obcemi aktivně vystupovat jako koordinátoři.
Primátor statutárního města Most Jan Paparega oceňuje aktivitu investora: „Jsem velmi spokojen s dosavadním průběhem příprav vysokorychlostní tratě Poohří ze strany Správy železnic. Společně se zástupci Správy železnic a vedením města Louny jsme se dohodli na seznámení okolních obcí se stavem rozpracovanosti příprav, abychom tak předešli sporům, které se v souvislosti postupem příprav projektu mohou objevit.“
„Jak je vidět ve srovnatelných regionech v zahraničí, rychlé vlakové spojení s metropolí může být obrovskou příležitostí nejen pro Louny, ale i pro celý region. Jsem rád, že samosprávy a Správa železnic chtějí spolupracovat,“ poznamenává Pavel Janda, starosta města Louny.
Provoz na VRT Poohří by měl být zahájen kolem roku 2035. Podrobnosti o přípravě vysokorychlostních tratí naleznete na www.spravazeleznic.cz/vrt.
Větev systému Praha – Ústí nad Labem – Drážďany propojí Českou republiku se zeměmi západní Evropy. Cestovní doba mezi Prahou a Ústím nad Labem se v závislosti na kategorii vlaku zkrátí až na 30 minut. Předpokládaná jízdní doba do Drážďan pak bude méně než 60 minut. Správa železnic záměr připravuje tak, aby výstavba prvního úseku o délce 48,5 km mohla být zahájena v roce 2027.