ČR - Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) připravil spolu s Ministerstvem dopravy a státním podnikem CENDIS postup pro situace, kdy došlo omylem k nákupu elektronické dálniční známky na neexistující SPZ. Lidé si tak budou moci požádat o vrácení peněz za tyto úhrady.
„Systém elektronické dálniční známky nemůže dle platné legislativy kontrolovat, zda dané SPZ existují, či nikoliv. Při řešení těchto situací nám pomůže Ministerstvo dopravy, které potřebné informace v případě potřeby ověří a poskytne,“ vysvětluje Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů SFDI.
Možnost vrátit peníze se týká jak případů, kdy lidé udělali chybu v zadání SPZ na neexistující značku, tak i těch, kdy špatně zadali zemi registrace vozidla. Pokud došlo k chybě vedoucí k nákupu na jinou, ale existující SPZ, peníze není možné vrátit. „Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Navíc chybí možnost, jak skutečně prokázat, že k danému nákupu došlo omylem, a ne po dohodě s provozovatelem vozidla,“ doplnila Bartáková.
Zákazníci podají žádost o vrácení úhrady časového poplatku, který doloží prostou kopií svého technického průkazu, ze které bude patrná SPZ vozidla, zároveň přiloží potvrzení o úhradě na neexistující SPZ. Po obdržení žádosti nechá SFDI na Ministerstvu dopravy ověřit existenci, respektive neexistenci SPZ a následně vrátí úhradu časového poplatku na účet, ze kterého byla úhrada provedena.
Nárok na vrácení bude možné uplatnit poté, co budou připraveny právní podklady, proběhne změna obchodních podmínek a upraví se systém. Předpokládáme, že žádosti bude možné podávat od poloviny května. Možnost požádat o vrácení ale bude platit i zpětně, takže ji mohou uplatnit všichni, kteří si takto elektronickou známku na neexistující SPZ koupili od začátku prodeje elektronických dálničních známek loni v prosinci.
Kompletní informace o projektu Elektronické dálniční znánky najdete na webu edalnice.cz