Žatec - Havárie na zásobním vodovodním řadu zkomplikovala v pátek odpoledne a večer život obyvatelům v částí Žatce. Dodávka vody byla obnovena v sobotu časně ráno. Informovanost občanů zkomplikovala předem plánovaná odstávka IT infrastruktury společnosti Severočeské vodovody a kanalizace (SčVK).
Došlo k tomu, že zhruba v poledne SčVK odstavila svůj informační systém a po pár hodinách došlo k přerušení dodávky vody pro část Žatce. „Jednalo se o havárii na zásobním řadu DN 500 z vodojemu Ořešák pro dolní pásmo Žatce. Havárie se stala u kruhového objezdu u Kauflandu,“ vysvětlila mluvčí SčVK Iveta Kardianová.
Podle prvních odhadů mělo jít o rychlou opravu, která byla plánovaná od 14.30 do 17.30 hodin. Proto SčVK ani neplánovalo náhradní zásobování vodou mobilními cisternami. Protože vlastní informační systém nefungoval, zprávu o havárii lidem podalo jen město Žatec prostřednictvím svého webu, facebooku a Mobilního rozhlasu. Kvůli těmto událostem jej také městský úřad zřizoval, takže registrovaným uživatelům (ve více než padesáti ulicích jich bylo přes tři sta padesát) přišly informační SMS.
Po zahájení opravy se však ukázalo, že havárie je většího rozsahu, bude nutná výměna dílů potrubí a pro ty se muselo do Prahy. Proto SčVK vyslalo do ulic mobilní cisterny s vodou. „Začaly jezdit po 17. hodině a byly ozvučeny a měly zapnuté majáky. Dvě cisterny jezdily a třetí byla připravena v případě zájmu,“ uvedla I. Kardianová. K cisternám ale dorazilo jen minimum zájemců. Mnozí obyvatelé si na sociálních sítích stěžovali, že o tom, kdy a kde cisterny pojedou, vůbec nevěděli.
Běžně by se o tom mohli dozvědět právě na webu SčVK, který i sám rozesílá informační SMS. Právě to ale tentokrát nebylo možné kvůli odstávce IT systému společnosti. „Velmi se omlouváme, ale ve společnostech Severočeské vodovody a kanalizace, a.s. a Severočeská servisní a.s. probíhala od pátku 19. února do neděle 21. února rozsáhlá úprava IT infrastruktury, která byla plánovaná s měsíčním předstihem,“ potvrdil I. Kardianová. Odstávka způsobila nefunkčnost zákaznického portálu, mobilní aplikace, rozesílání zpráv prostřednictvím kanálu SMS INFO a sledování mobilních cisteren poskytujících náhradní zásobování na webových stránkách www.scvk.cz.
„Ve standardním režimu, nám všechny tyto informační kanály běží a my můžeme zákazníky informovat. Ještě jednou se omlouváme, že toto nebylo možné,“ omlouvala se I. Kardianová. Po dohodě se starostkou Žatce Zdeňkou Hamousovou se tak o předávání informací postaralo v rámci svých možností město.
Dodávka vody především ve spodní části Žatce byla obnovena v sobotu časně ráno. „Havárie se opravovala od 15 hodin do jedné hodiny ranní, kdy jsme začali vodovodní řad napouštět,“ doplnila mluvčí SčVK. Náročnou opravu komplikovala existence horkovodu a kabelů v místě výkopu a navíc vysoká promáčenost místa výkopu. S tím vším se museli dělníci v nočních hodinách vypořádat.