Louny - Netradiční společníky mají při pobytu v sociální službě klienti oddělení sociálních lůžek v Nemocnici AGEL Louny.
Jedná se o rodinku džungarských křečků, kteří rozvíjí klientům jemnou motoriku či pomáhají s nácvikem koncentrace a paměti. S nenápadnými „léčiteli“ z říše zvířat mají na oddělení velice dobré zkušenosti.
Jsou drobní, nenároční ale mimořádně šikovní. Spektrum léčebného působení přítomnosti zvířat je v medicíně mimořádně široké a v lounské nemocnici to potvrzuje i pětice džungarských křečků. Ti vystřídali před nedávnem na oddělení ještě menší tvory.
„Vše začalo prázdným a nevyužitým akváriem. A protože většinu lidí napadne, že do akvária patří rybičky, rozhodli jsme se vydat touto cestou. Už tehdy se u akvária zastavil každý obyvatel a návštěvník naší sociální služby,“ říká na začátek Bc. Jana Hendrychová, sociální pracovnice oddělení sociálních lůžek Nemocnice AGEL Louny.
Jeden z klientů služby si během svého pobytu na oddělení našel k rybičkám mimořádný vztah a celkově si akvaristiku velice oblíbil a o akvárium se začal vzorně starat. „Klientovo zdraví se natolik zlepšilo, že se mohl vrátit domů a své oblíbené rybičky si samozřejmě vzal s sebou. Akvárium tedy zůstalo opět prázdné. A tak nás napadlo pořídit křečky, tedy zvířátka nenáročná na péči, roztomilá, čilá a hlavně taková, kterých se naši klienti mohou dotýkat,“ vysvětlila dále sociální pracovnice.
Drobným tvorům se nový domov zalíbil tak, že se brzy jejich počet rozrostl na pět a personál pro ně pořídil další akvárium. Po několikaměsíční zkušenosti s křečky lze konstatovat, že se stali malými přítulnými kamarády klientů oddělení sociálních lůžek lounské nemocnice. Sami o ně za asistence aktivizačního pracovníka pečují, kdykoliv si je mohou vzít z akvária do rukou, pohladit je nebo jen u akvárií posedět.
„Spousta klientů tak díky křečkům příjemně relaxuje. Posezení u akvárií s křečky se pro naše klienty stalo oblíbeným místem setkávání,“ těší Janu Hendrychovou. Chlupatí miniobyvatelé nemocnice pacientům přináší pozitivní emoce, rozvíjí motoriku a sociální cítění, zároveň pomáhají s nácvikem koncentrace a paměti a v neposlední řadě podněcují verbální i neverbální komunikaci.
Klienti, kteří k akváriu z různých důvodů dojít nemohou, o tuto aktivitu v žádném případě nepřicházejí. Aktivizační pracovník těmto klientům křečka přinese, ti pak mají možnost si drobného hlodavce pohladit, vzít si ho do dlaně a cítit jeho hebkou srst. „Shodli jsme se, že pořídit si právě křečky byl výborný nápad,“ dodala sociální pracovnice na závěr.