Žatec - Unikátní možnost prezentace Žatce turistům, zejména zahraničním, dostalo v červenci město a Chrám chmele a piva.
Po celý týden představovali chmel, pivo a památky a zajímavosti Žatce na Staroměstském náměstí v informačním centru CzechTourismu. Během pěti dní tam přišly přes čtyři tisíce turistů, hlavně ti ze zahraničí, a získali povědomí o Žatci a o tom, co zde mohou vidět.
Žatec jim představovali pracovníci Chrámu chmele a piva a turistického informačního centra na radnici, jeden den se na komunikaci s turisty podílela i starostka Zdeňka Hamousová.
„Z mého pohledu měla naše prezentace na Staroměstském náměstí ještě větší význam než jsou tradiční veletrhy cestovního ruchu, kam také pravidelně jezdíme. Mluvili jsme totiž přímo s turisty, s potenciálními návštěvníky Žatce, kteří jsou na dovolené a hledají aktuální možnosti, kam se podívat. Důležitá byla i setkání se zástupci cestovních kanceláří,“ zdůraznil smysl prezentace Žatce v centru Prahy Karel Havelka z Chrámu chmele a piva.
Turisté dostávali nejen letáčky a propagační materiály o Žatci, ale hlavně informace od pracovníků, kteří se profesionálně věnují cestovnímu ruchu. Atraktivitu zvýšila i možnost ochutnávky piv ze Žateckého pivovaru nebo z minipivovaru U Orloje, ale také ukázka Žateckého poloraného červeňáku od společnosti Bohemia HOP.
„Plno lidí poprvé v životě vidělo chmel a dozvěděli se, že jsme chmelařská velmoc světového formátu. Právě na chmel jsme nalákali dost lidí z Německa, Belgie nebo Velké Británie. Někteří turisté, s nimiž jsme v infocentru na Staroměstském náměstí mluvili, brzy zamířili do Žatce – nebyly to stovky, ale pár desítek ano,“ popsal okamžitý efekt Karel Havelka.
Ještě důležitější je povědomí o Žatci, díky kterému se dá čekat, že při příští dovolené nebo výletu přijedou do Žatce další z těchto turistů. Nebo se zmíní známým a přijedou oni.
Přímý kontakt s turisty a zástupci cestovních kanceláří také ukázal, na čem je třeba v budoucnu pracovat: Být vždy milý a ochotný. Mít připravené informace a ideálně i průvodce, kteří mluví minimálně anglicky nebo německy. Uvažovat o tom, jak jednat s Francouzi, kteří často jinou řeč neumí nebo nechtějí používat. Dobrým tipem může být i to, že dost turistů by uvítalo, kdybychom je v Praze přímo naložili a do Žatce i následně zpět do Prahy je odvezli.
Zároveň se potvrdilo, že mnoho zahraničních turistů přijíždí do Česka s přesným plánem, v němž je Praha, případně Český Krumlov či další vyhlášené destinace, zejména ze seznamu UNESCO, a na jiná místa už nemají čas. Zejména menší cestovní agentury ale chtějí nabízet i další, netradiční pobyty v Česku, a to je právě šance pro Žatec.
Týdenní program pracovníků chrámu a města důležitý byl právě kvůli těmto zkušenostem důležitý. Už nyní se jedná o tom, že by se prezentace Žatce v infocentru CzechTourismu na Staroměstském náměstí příští rok opakovala. Tomáš Kassal
Země, z nichž přijeli turisté, kterým byl prezentován Žatec na Staroměstském náměstí: Argentina, Austrálie, Azerbajdžán, Belgie, Brazílie, Brunej, ČR, Čína, Dánsko, Francie, Gruzie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jihoafrická republika, Kamerun, Kanada, Kazachstán, Kuvajt, Laos, Libanon, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Paraguay, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Sýrie, Španělsko, Švédsko, USA, V. Británie.