ČR - Máte dojem, že jste v restauraci dostali místo smaženého sýra náhražku, že v tatarském bifteku nebyla svíčková, k pití jste nedostali tu správnou colu? Pak je to případ pro Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Poradíme vám, na koho a jak se obracet v případě, že si myslíte, že vás jako spotřebitele obelhali.
Při kontrolách v podnicích společného stravování se totiž Stání zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zaměřuje kromě hygieny provozu a dalších oblastí i na falšování pokrmů, které provozovatelé nabízí spotřebitelům. To inspekci umožňuje rozšíření kompetencí platné od roku 2015. Příslušná legislativa garantuje návštěvníkům stravovacích zařízení stejnou míru ochrany před používáním zavádějících názvů pokrmů jako je tomu u prodeje potravin v maloobchodní síti.
A už našla i první hříšníky. Zatím ještě neoznámila, že by byl nějaký v Ústeckém kraji. V rámci kontroly označování inspektor SZPI zjistil nevyhovující pokrm pod názvem „smažený sýr“, který nabízel podnik v Českých Budějovicích. "Laboratorní analýza SZPI u odebraného vzorku pokrmu potvrdila, že profil triacylglycerolů neodpovídá mléčnému tuku, tedy že převážná část mléčného tuku byla nahrazena tuky rostlinnými. Legislativa jasně stanovuje, že mléčné výrobky - např. sýr – nesmí obsahovat rostlinné tuky, respektive potraviny obsahující rostlinné tuky nesmí být označeny jako „sýr“. Provozovatel přitom pokrm na informačních tabulích vně i uvnitř provozovny nabízel pod označením „smažený sýr“ a tím se dopustil klamání spotřebitele," uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
Inspektor SZPI uložil prodejci pokrm přeznačit. Inspekce s provozovatelem zahájí správní řízení o uložení sankce.
"V kontrolách dodržování zákonných požadavků v označování pokrmů bude SZPI intenzívně pokračovat a o zjištěných pochybeních informovat spotřebitele," upozornil Pavel Kopřiva.
Nebyli jste s jídlem spokojeni? Podnět zle podat třeba takto:
- písemně (kontakty lze dohledat pod tímto odkazem),
- telefonicky buď na telefonním čísle 543 540 231 (na tomto čísle jsou přijímány pouze podněty ke kontrole, pro ostatní dotazy využijte, prosím, telefonní informační linku oddělení komunikace se spotřebiteli - viz výše), nebo přímo místně příslušnému inspektorátu SZPI (kontakty lze dohledat pod tímto odkazem),
- osobně (kontakty lze dohledat pod tímto odkazem),
- e-mailem buď na adresu , nebo přímo na adresu místně příslušného inspektorátu (kontakty lze dohledat pod tímto odkazem),
- prostřednictvím tohoto webového formuláře (Lze dohledat také na webu inspekce v rubrice „Napište nám“. Je důležité uvést přesný název výrobku a výrobce nebo dovozce pokud jsou na obale uvedeni. Je vhodné uvést adresu prodejny, ve které jste výrobek zakoupili, datum použitelnosti nebo datum minimální trvanlivosti (kvůli identifikaci šarže) a popsat nedostatky potraviny.).