Louny - 1. března došlo na lounské radnici k tradičnímu setkání starostů obcí se zástupci Ředitelství silnic a dálnic při pravidelné schůzce, která hodnotí průběh prací na jednotlivých úsecích dostavby dálnice D7. Přítomné představitele přivítal starosta města Mgr. Pavel Janda a zároveň sdělil, že je rád, že tyto pravidelné schůzky pokračují i přes změny ve vedení měst a obcí. Koordinací pro dostavbu D7 byl pověřen Radovan Šabata, člen Rady města.
Po představení realizačního týmu zahájil prezentaci vedoucí koordinátor projektant Ing. Václav Marvan, ve které informoval o aktuální situaci na jednotlivých úsecích:
- Od konce roku 2018 probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby na úsek Obchvat Panenského Týnce zkapacitnění. Pokud proběhne výběrové řízení bez odvolání, předpokládá se zahájení stavby v letních měsících letošního roku.
- V měsíci dubnu bude vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby Obchvat Loun zkapacitnění. Pokud půjde vše bez komplikací, zahájení stavby se předpokládá dle klimatických podmínek v listopadu 2019 až únoru 2020.
V současné době na obou místech probíhají přípravy území (kácení porostů, vytyčovací práce budoucí dálnice a další přípravné práce).
- Na přelom roku 2019/2020 je rovněž stanoven předběžný termín vypsání soutěže na zhotovitele v úseku Chlumčany. Vlivem novely zákona o posuzování vlivu záměru na životní prostředí se zahájení opozdilo, a to z důvodu přepracování dokumentace EIA (hodnocení vlivu na životní prostředí).
- Přípravné práce na úseku D7 Slaný – hranice Středočeského kraje je v současnosti v přípravě k odevzdání dokumentace pro územní rozhodnutí. Předpoklad zahájení prací na jednotlivých úsecích (úsek rozdělen na tři části - celkem 16 km) je v roce 2022. Předpokládaným rokem dokončení je rok 2024.
- Nejkomplikovanějším úsekem dálnice D7 se jeví obchvat Postoloprt. Zde právě nyní probíhají modelové studie pro případ stoleté vody na řece Chomutovce, která v současnosti v kombinaci s pětiletou vodou na Ohři ohrožuje komunikaci budoucí D7. Po překonání tohoto problému a přeložení hřiště FK Postoloprty je předpoklad zahájení stavebních prací v tomto nejkomplikovanějším pětikilometrovém úseku D7 rok 2022. Vizualizaci budoucího obchvatu Postoloprt i všech dalších částí je možno zhlédnout na YouTube D7.
V závěru prezentace byla starostům nově představena plánovaná koncepce odpočívek v rámci tahu D7. V této chvíli je počítáno s realizací tří odpočívek (v obou směrech), a to u Smolnice, Hrušovan, kde bude součástí také čerpací stanice, a u Netovic, kde je v plánu přestavba stávající odpočívky u silnice I/7.
Závěrem byly zmíněny nepředvídatelné faktory a možná rizika, vinou kterých není možno garantovat přesné termíny realizace. Mezi hlavní rizikové faktory patří: majetkoprávní vztahy a jejich vypořádání, zásahy do projektové dokumentace v rámci jejího projednávání dotčených úřadů a správců či vlastníků pozemků nebo nové požadavky dokumentace EIA. Zdržení však mohou nastat i z důvodu možných odvolání neúspěšných uchazečů ve vypsané soutěži na zhotovitele u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Pro dokončení celé dostavby D7 je však nutné mít dostatek finančních zdrojů na pokrytí nákladů na výstavbu. V tomto bodě vystoupil ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Radek Mátl a informoval přítomné o aktuální situaci v přípravě výstavby dálnic v celé ČR. Zdůraznil, že příprava výstavby jednotlivých úseků dálnic v ČR se významným způsobem urychlila a po roce 2020 bude připraveno k výstavbě více úseků, než může být volných finančních prostředků pro potřeby České republiky.
Po ukončení prezentace stavu přípravy dostavby dálnice D7 informovalo ŘSD přítomné o připravovaných opravách a rekonstrukcích na trase stávající I/7, kde se bude jednat především o mosty ve Středočeském kraji u Hrušovan a Kutrovic, jež výrazným způsobem ovlivní plynulost na tomto úseku mezi Louny a Slaným.
Na závěr proběhla diskuze, během níž mohli přítomní starostové položit otázky realizačnímu týmu. Zde například padla otázka, jakým způsobem bude řešena odstávka kamionů, které míří do průmyslové zóny Tiangle, kde odstavná plocha je bez jakéhokoliv hygienického zázemí, což může negativně ovlivnit využívání plánovaných budoucích odpočívek.
Další informaci předložil radní Radovan Šabata, který informoval přítomné o iniciativě města Loun při vyjednávání s krajem ohledně nového vlakového spojení mezi Louny a Prahou přes Lovosice a tím odlehčení zatížené silnici I/7 zejména v době uzavírek a plánovaných realizací nových úseků D7, a zároveň a poděkoval všem zúčastněným za jejich aktivní spolupráci.