Žatec – Češi jsou pořádně braní na hůl. Za stejné peníze jako v sousedním Německu, kde mají lidé dvojnásobné a vyšší platy, u nás nakoupíme sice zboží i ve stejné kvalitě a za stejnou cenu, dostaneme ho ale méně. Ukázal to test našich on-line deníků.
V německém Kauflandu jsme nakoupili velikonoční zboží v minulém týdnu. Pro porovnání jsme udělali stejný nákup v českém Globusu (můžete si přečíst ZDE). Za téměř totožné zboží jsme utratili v Česku o dvacet procent vyšší částku.
Náš test ale ukázal ještě něco jiného: Stejný německý výrobce dodává na trh v Sasku a v Česku na pohled stejného velikonočního zajíce. Rozdíly v obalu jsou minimální, v ceně rovněž. Porovnáte-li složení, je téměř na chlup k nerozeznání a jen s drobnými odchylkami. Když si ale vezmete výrobek prodávaný v Německu a v Česku do ruky, rozdíl poznáte okamžitě. V německém je o padesát gramů čokolády více, tedy o celou čtvrtinu. Gramáž jsme ověřili na digitální kuchyňské váze a odpovídá označení na obalu.
Při stejném poměru by „český“ čokoládový zajíček měl stát tedy méně (odhlédneme-li od rozdílné DPH u nás a za hranicemi). Odpovídající cena by tedy neměla být 29,90, ale 22,40 korun. Jinak musíme do Globusu vzkázat: pěkně nás tu šidíte a „ani u vás už svět není v pořádku“.