Ústecký kraj uzavřel smlouvu s železničním dopravcem AŽD Praha na provozování dopravy na lince Most – Lovosice – Litoměřice. Denní provoz vlaků na Švestkovou dráhu se tak vrátí od prosince příštího roku. Smlouva podepsaná 12. prosince 2018 náměstkem Jaroslavem Komínkem a generálním ředitelem Zdeňkem Chrdlem je uzavřená na deset let za cenu 108,50 Kč/km.
„Pro naši firmu je obnova plného provozu velkou výzvou. Rádi nabídneme cestujícím ve vlaku řadu dalších doplňkových služeb,“ řekl při podpisu generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. Během roku 2019 pak dopravce spolu s Ústeckým krajem spustí informační a propagační kampaň, jejímž cílem je, aby se cestující k této trati vrátili. Během zimy chce AŽD Praha jako dopravce a vlastník této dráhy v jedné osobě provést ještě další modernizace a zvýšení rychlosti tratě, dále zvýšení některých nástupišť, aby nástup do nízkopodlažních vlaků byl skutečně jednoduchý.
O novinkách na trati hovořil také hejtman Oldřich Bubeníček při tradičním vánočním setkání s ředitelem Chrdlem. „Věřím, že se obnovou provozu výrazně zlepší dopravní obslužnost občanům obcí Českého středohoří. Trať tak může sloužit nejen k výletům, ale bude mít místo i v každodenním životě regionu,“ přál si hejtman Bubeníček.
Dopravu zajistí modernizované nízkopodlažní jednotky Regiosprinter, které budou mj. upraveny do zelených barev Dopravy Ústeckého kraje. Vlaky pojedou z Mostu do Lovosic a Litoměřic každé dvě hodiny, mezi Třebívlicemi a Litoměřicemi bude provoz posílen na poloviční, tj. hodinový interval. Ve vlacích bude platit tarif DÚK, kde jsou pro každého cestujícího možné na území Ústeckého kraje přestupy s jedinou jízdenkou mezi všemi vlaky, autobusy a téměř všemi MHD v kraji. Jízdenky bude možné zakoupit přímo ve vlaku.
Provoz vlaků na trati Most – Lovosice skončil na konci roku 2007, kdy jej kraj přestal objednávat z důvodu nevyužívání, nízké rychlosti a celkově nízké dopravní atraktivity bez naděje na zlepšení. V roce 2016 trať od státu koupila AŽD Praha a jako přední společnost železniční zabezpečovací techniky začala do trati masivně investovat s cílem udělat z ní moderní regionální dráhu 21. století. Díky tomu je trať připravena k provozu v úplně jiných parametrech než před 11 lety.
Švestková dráha vede po jižním úpatí Českého středohoří, např. přes obce Libčeves, Třebívlice a Třebenice.